01.03.2009   19:26Чернігівський громадський комітет захисту прав людини

Видачу актів на право власності на землю завершать у 2009

Процедура оформлення спадщини є складною та витратною, тому спадкоємці не поспішають реалізувати своє право. Учасники «круглого столу» відзначали, що закон не врегульовує кількості часу на оформлення та отримання акту, і саме через цю обставину процес затягується в часі.

Було поінформовано, що є також люди, які відмовляються отримувати акти. Одна з причин – якщо громадянин є власником земельної ділянки, особистого селянського господарства або товарного сільськогосподарського виробництва, у разі втрати роботи він не має права стати на біржу праці та отримувати субсидії по безробіттю.

За інформацією представника обласної ради, це питання порушували перед Урядом колеги з інших облрад. За інформацією Володимира Кулініча, вже існує проект змін до законодавства, підготовлений урядом і внесений на розгляд Верховної Ради.

Водночас, зазначали учасники «круглого столу», закон не передбачає механізму відчуження земельних ділянок. Науковці та представники Держкомзему наголошували на проблемі деградації ґрунтів, яка виникає внаслідок того, що окремі землі роками не обробляються – через те, що на них не працює власник або орендар.

За інформацією начальників районних відділів земельних ресурсів, окремих землевласників, які не проживають постійно на території сільради, де знаходиться їх земельна частка, доводиться буквально «виловлювати» і просити приїхати отримати акт. Інша проблема – оскільки акт видається в районному відділі Центру державного земельного кадастру і отримати акт необхідно особисто громадянину, то ця процедура є складною для людей старшого віку, що проживають у віддалених селах.

Для того, щоб пенсіонери, які серед власників землі більшість, могли реалізувати своє право стати власниками землі, районні відділи, а також підрядник – компанія «Марманет Талдор», яка виконує землевпорядні роботи та видачу актів у рамках Проекту, спільно з сільрадами організовують спеціальні виїзди для видачі державних актів безпосередньо в селах.

Видача державних актів взамін сертифікатів відбувається починаючи з 1995 року. З 2004 р. вона проводиться також у рамках Проекту «Видача актів на право власності на землю у сільській місцевості та розвиток системи кадастру», що реалізується Державним комітетом України із земельних ресурсів за кошти позики Міжнародного банку реконструкції та розвитку; виготовлення актів у рамках Проекту для власників земельних часток (паїв) для громадян є безкоштовним – усі витрати на землевпорядні роботи та виготовлення документів фінансуються державою за кошти позики.

Роботу з видачі актів в Україні планується завершити у 2009 році.

Указом Президента України №121/2008 від 14 лютого 2008 р. передбачалася «видача до кінця 2008 року державних актів на право власності на землю власникам сертифікатів на право власності на земельну частку (пай)».

В Указі Президента України № 5/2009 від 12 січня 2009 р. міститься вимога «вжити невідкладних заходів щодо завершення роботи з видачі державних актів на право власності на землю власникам сертифікатів на право власності на земельну частку (пай)».

Станом на 01.02.2009 р. оформлено 6 474 122 та видано 6 072 288 державних актів на право власності на землю, що становить відповідно 95% та 89% кількості громадян, які набули право на земельну частку (пай). У т.ч. в рамках Проекту оформлено 543 тисячі та вручено 384 тисячі актів.

На Чернігівщині взамін сертифікатів оформлено 301 тисяча (84%), а видано понад 267 тисяч (71%). Загалом на Чернігівщині набули права на земельну частку (пай) 347 тис. осіб. З них у рамках Проекту тут оформлено понад 50 тисяч, а вручено близько 35 тисяч держактів.

«Видача державних актів – це не лише друк паперів, як багато хто собі уявляє. Це робота, яка включає в себе цілий комплекс землевпорядних робіт. Цей комплекс складається з 13-ти етапів – від збирання й аналізу інформації з наявних планів використання землі та зйомки меж земель, що підлягають приватизації, - до підготовки схеми поділу земель на земельні ділянки, встановлення на місцевості меж земельних ділянок, підготовки кадастрового плану та реєстрації держактів», - зазначає директор Проекту Сергій КУБАХ.

«Спочатку процес йшов оперативно. Але з року в рік накопичувалися проблемні питання з фінансуванням робіт. І на той момент, коли ми залучили кошти для виконання Проекту, такі випадки дефіциту коштів становили чи не більшість.

Зокрема, ситуації стосувалися людей, які самі не могли заплатити за землевпорядні роботи та, відповідно, отримати документ, що посвідчує їхнє право власності на земельну ділянку. Це також випадки, де землевпорядні роботи були призупинені, і коштів, щоб завершити ці роботи, не було», - наголосив заступник голови Держкомзему Володимир Кулініч. Тому, за його словами, «залучення можливостей Проекту до оформлення та видачі державних актів дозволить завершити цю роботу в масштабах держави».

Участь у роботі "круглого столу" брали заступник голови Держкомзему Володимир КУЛІНІЧ, заступник генерального директора ДП «Центр державного земельного кадастру» Ігор ДОЛИНСЬКИЙ, директор Проекту «Видача актів на право власності на землю у сільській місцевості та розвиток системи кадастру» Сергій КУБАХ, перший начальник головного управління земельних ресурсів у Чернігівській області Сергій КОВАЛЕНКО, депутат обласної ради, голова постійної комісії з питань АПК, земельних відносин, екології та природних ресурсів Чернігівської облради Ярослав КОЖУШКО, начальники відділів земельних ресурсів у Борзнянському, Ріпкинському, Варвинському, Козелецькому районах, представники науково-дослідних інститутів, громадських організацій, а також голови сільрад та підрядники, які в рамках Проекту здійснюють землевпорядні роботи та оформлення актів у Чернігівській області.

Наталія БРИНДІНА, комунікаційна група "ПРТ"

Високий Вал