08.04.2019   20:39Чернігівський громадський комітет захисту прав людини

У Чернігівському навчально-реабілітаційному центрі забезпечується реалізація права на освіту дітей з особливими освітніми потребами

Регіональний координатор зі зв’язків з громадськістю Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини в Чернігівській області Алла Лепеха спільно з моніторами національного превентивного механізму Інною Сімакіною та Юлією Вауліною здійснили моніторинговий візит до комунального закладу «Чернігівський навчально-реабілітаційний центр» Чернігівської обласної ради.

Метою діяльності загальноосвітнього навчального закладу є реалізація права на освіту дітей з особливими освітніми потребами, зумовленими складними порушеннями розвитку, їх інтеграція в суспільство шляхом здійснення комплексних реабілітаційних заходів, спрямованих на відновлення здоров’я, здобуття освіти відповідного рівня, розвиток та корекцію порушень.

Під час візиту здійснювався моніторинг стану забезпечення прав вихованців центру на отримання освіти та індивідуального розвитку, реабілітаційних послуг, реалізації права на гідні умови проживання.

Центр розрахований на 110 дітей. У 2018/2019 навчальному році в ньому навчається 111 дітей. Зокрема, 3 дітей-сиріт, 3 дітей, позбавлених батьківського піклування та 77 дітей з інвалідністю. 16 учнів перебувають на індивідуальній формі навчання.

В навчально-реабілітаційному центрі для дітей створено 13 класів, наповнюваність яких становить від 5 до 10 дітей. На момент візиту у закладі перебувало 75 вихованців, 19 з яких проживають у центрі.

Чернігівський навчально-реабілітаційний центр має достатню матеріальну базу. В закладі чисто, затишно, доброзичлива атмосфера.

Під час моніторингового візиту встановлено, що навчально-виховний процес у закладі організовано на належному рівні. Виховна робота спрямована на формування соціальних компетентностей та комплексної реабілітації учнів на всіх етапах становлення особистості. Головна увага приділяється створенню умов для самореалізації особистості відповідно до її здібностей, суспільних та власних інтересів, виховання громадянина з демократичним світоглядом і культурою, вихованню в учнів свідомого ставлення до свого здоров’я, формуванню належних гігієнічних навичок і засад здорового способу життя.

Центр надає послуги з декількох видів реабілітації: медичної, яка передбачає лікувально-профілактичні заходи; фізичної, яка передбачає фізкультурно-реабілітаційні заходи з використанням спеціального колекційного обладнання, проведення спеціальної лікувальної фізкультури, ритміки; психолого-педагогічної, яка здійснюється практичним психологом і забезпечує дітям із складними вадами розвитку психолого-педагогічну корекцію, діагностику, психологічну та педагогічну корекцію емоційно-вольової сфери та розумового розвитку; соціальної та побутової, яка здійснюється соціальним педагогом та вихователями.

Заклад повністю забезпечений педагогічними кадрами, серед яких вчителі дефектологи, логопеди, реабілітологи.

Водночас під час моніторингового візиту були виявлені наступні недоліки. Норма площі проживання на одного вихованця в окремих спальних кімнатах не відповідає необхідним національним стандартам. На кухні було виявлено битий посуд.

Крім того, приміщення, у якому розташований центр, побудовано у 1956 році. Капітального ремонту за період існування закладу не проводилось, внаслідок чого не забезпечена архітектурна доступність навчального закладу для дітей з особливими освітніми потребами.

За підсумками моніторингового візиту буде підготовлений звіт та направлені відповідні акти реагування.