09.10.2021   23:21Чернігівський громадський комітет захисту прав людини

Ефективна протидія домашньому насильству - спільна робота безпекових органів та громадськості

Регіон. Із запровадженням у 2020 році карантинних обмежень через спалах епідемії COVID-19 кількість звернень до поліції Чернігівщини щодо домашнього насильства збільшилася майже втричі. Крім того, область є однією з найбільш депресивних в Україні за економічними та демографічними показниками. Особливо вразливі категорії в цій ситуації – сільське населення, родини учасників бойових дій, сім’ї, які перебувають у складних життєвих обставинах, члени яких часто піддаються сімейному насильству та насильству за ознакою статі.

Громади (ТГ). В деяких аспектах вирішення цих питань на місцях “гальмує” процес децентралізації. Так, в рамках реформи в об’єднаних РДА відбулося скорочення штатів та повноважень, зокрема зменшилася кількість соціальних працівників та збільшилося навантаження на тих, хто залишився. Обов’язки поклали на новостворені громади. Але, попри те, що станом на 1 листопада 2021 року в області повноцінно функціонують 57 ТГ, чимало з них досі не мають відповідальних підрозділів для можливості надання допомоги постраждалим від домашнього насильства та іншим особам, які перебувають у складних життєвих обставинах (СЖО).

Поліція. Що стосується самого відомства, то з-поміж 57 територіальних громад Чернігівщини у 22 вже відкриті нові поліцейські станції. На сьогодні на рівні Чернігівського, Ніжинського та Прилуцького районів створені сектори протидії домашньому насильству в Управлінні превентивної діяльності (УПД) ГУНП в Чернігівській області та Ніжинському міському відділі поліції (сектор «Поліна»), завданнями яких є і професійна консультація постраждалих та профілактична робота з кривдниками.

В умовах зміни законодавства, розширення повноважень поліції та посилення відповідальності за вчинення домашнього насильства є потреба в розвитку компетентності не тільки офіцерів поліції, але й керівників/заступників керівників громад для своєчасного виявлення і перенаправлення жертв для отримання допомоги, а також притягнення до відповідальності кривдників та їхній супровід у подальшому.

Координація. Важливу координаційну та експертну роль для нових ТГ в цьому напрямку відіграють обласна державна адміністрація та її структурні підрозділи, ГУ Національної поліції в Чернігівській області, Регіональний центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги (БВПД).

На майбутнє їх діяльність має розширюватися на малі та віддалені громади, де у зв’язку з децентралізацією виникає багато проблем: починаючи від формування структурних підрозділів до надання конкретної правової й соціальної допомоги постраждалим, переслідування та ізоляції правопорушників. Окрема увага - на налагодження комунікації та співпраці цих громад із поліцією, насамперед, у виявленні фактів насилля.

Також є необхідність підтримки та супроводження місцевих влад у розробці Програм або внесенні змін до вже затверджених відповідно до специфіки тієї чи іншої громади та Державної програми запобігання та протидії домашньому насильству на період до 2025 року, ухваленої 24 лютого 2021 року.

Що робити? Підвищення компетентності представників ТГ і працівників поліції у вирішенні законних і соціальних викликів, пов’язаних з випадками домашнього насильства в розрізі мультидисциплінарного підходу, а також юридична і соціальна допомога щодо протидії таким правопорушенням та щодо роботи з вразливими соціальними групами це те, що нині актуально.

Публікація підготовлена Чернігівським громадським комітетом захисту прав людини в рамках реалізації проекту «Громадський контроль над правоохоронними органами в Чернігівській області» за підтримки Freedom House Ukraine.