10.11.2021   16:54Чернігівський громадський комітет захисту прав людини

Community Policing: взаємодія поліції та громади на засадах партнерства. Досвід Чернігова

До Революції Гідності місцеві органи внутрішніх справ (ОВС) були майже не підзвітні громаді і вели автономну діяльність, керуючись лише внутрішніми інструкціями та вказівками міліцейського керівництва. Це призвело до появи у населення прагнення самотужки дбати про безпеку, зокрема, через утворені незалежні загони самооборони.

З вересня 2015 року в Чернігові стартував процес формування нової патрульної поліції і вже у грудні завершився останній етап відбору правоохоронців, в якому брали участь і представники Чернігівського громадського комітету захисту прав людини (ЧГКЗПЛ). До своїх обов’язків перші 250 патрульних приступили у лютому наступного року. Їхня діяльність вимагала незалежної громадської оцінки, а відтак - створення відповідних органів громадського й муніципального контролю, проведення інформаційної кампанії з підвищення громадської обізнаності та довіри до відомства з боку населення.

Зі свого боку, ЧГКЗПЛ впродовж 2016-2021 років реалізував низку безпекових ініціатив. Насамперед, протягом грудня 2016-січня 2017, а також травня-червня 2018 за підтримки МФ «Відродження» комітет проводив опитування мешканців Чернігова щодо їхньої задоволеності роботою місцевої поліції, в ході яких була зібрана та проаналізована інформація щодо ефективності діяльності поліції, рівня довіри до неї громади Чернігова, безпечності міста, стану готовності громадян співпрацювати з відомством у сфері забезпечення громадського порядку та безпеки, можливих форм взаємодії поліції та громади. Метою цих досліджень було визначення та формування пріоритетів охорони громадського порядку на території міста.

У 2018 році ЧГКЗПЛ провів інформаційну кампанію та ініціював впровадження Шкільних служб порозуміння в чотирьох пілотних чернігівських школах. У серпні того ж року за сприяння ГО «Інститут миру та порозуміння» організував стратегічну сесію з представниками поліції міста, депутатами Чернігівської міської ради, співробітниками освітніх закладів та громадськими організаціями, результатом якої було напрацювання ідей, що ляжуть в основу відповідної місцевої програми з безпеки, зокрема у школах міста.

Однак, у той же час на рівні громади Чернігова залишається ряд актуальних проблем у сфері громадської безпеки та правопорядку.

Булінг та підліткове насильство. На сьогодні перед Україною стоїть чимало викликів. Серед найбільш серйозних - нетерпимість, агресія та злочинність серед дітей і молоді. Вони є вразливішими за дорослих через свій вік та брак досвіду і нерідко бувають непідготовленими до вирішення гострих проблем. Так, дівчата більше ризикують стати жертвами сексуального насильства, а хлопчики - схильні до необгрунтованих ризиків, пов’язаних зі злочинністю та наркотиками.

У квітні та серпні 2017 року вся країна була шокована кількома випадками бійок між школярками у Чернігові. На жаль, ці факти мають продовження і в інших випадках - вже у жовтні 2021-го місто вкотре привернуло до себе увагу жорстоким побиттям підлітками двох поліцейських, один із яких помер на місці. Ці факти свідчать про нестачу профілактичної роботи та медіації як з боку правоохоронних органів, так і органів місцевого самоврядування та освітніх закладів в учнівському та молодіжному середовищах. На цьому наголошував і Уповноважений Президента України з прав дитини за результатами візиту до Чернігова в квітні 2017 року, за дорученням якого при Чернігівській ОДА була створена відповідна робоча група, куди увійшов також представник ЧГКЗПЛ.

Профілактика. В Україні досі не вистачає системної профілактики правопорушень, зловживання наркотиками та ризикованої поведінки серед підлітків, зокрема, зі сторони органів поліції. Ефективне попередження цього у школах та громадах сприятиме розробці профілактичних технологій, які надалі використовуватимуться на національному рівні. Таким чином, проєкт буде корисним як місцевим громадам, так і суспільству в цілому завдяки впровадженню обґрунтованих стандартів та підходу з позиції захисту прав людини.

За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, наша держава посідає четверте місце серед країн Європи за рівнем проявів агресії підлітків: 67% дітей в Україні у віці від 11 до 17 років стикалися з проблемою цькування. А у світовому контексті Україна на сьомому місці за кількістю переслідувачів (агресорів) та на дев’ятому за кількістю жертв цькування.

Цькування однієї дитини іншою, агресивне переслідування, часто поширені у школах, мають декілька причин: потреба підлітків-агресорів у повазі однолітків та дорослих, їхнє прагнення до лідерства, невміння спілкуватися та керувати своїми емоціями. Для досягнення бажаного лідерства в дитячому колективі вони користуються тим методом, який знають - законом сили. При виявленні подібних ситуацій, вчителі, батьки, соціальні працівники, шкільні психологи та поліцейські свою допомогу надають лише жертвам цькування, а до агресорів застосовують лише різноманітні репресивні заходи. Відтак, ситуація не змінюється, а лише загострюється, адже для таких підлітків методи дорослих є підтвердженням дієвості закону сили.

Агресивні підлітки мають неабиякий лідерський потенціал і, власне, вже є неформальними лідерами своїх класів та шкіл. Вони здатні рішуче діяти та досягати значних результатів. Тож, саме ці хлопці та дівчата можуть стати тими, хто об’єднає довкола себе інших задля змін у суспільстві та захисту інтересів молоді. Участь же підготовлених представників поліції у профілактиці ризикованої поведінки серед дітей сприятиме підвищенню авторитету правоохоронців та довіри до них в громаді міста.

У той же час, створення Шкільних комітетів (рад) безпеки, підготовка Шкільних помічників поліції з числа старшокласників, педагогів і шкільних психологів, а також відповідне супроводження та курування цих органів і активістів з боку місцевої поліції активізує учнівську молодь до запровадження безпекових ініціатив у своїх навчальних закладах та спільнотах, дозволить виховати повагу до гідності та прав однолітків, а також об’єднати та посилити ресурси й зусилля міської влади, освітян, громадських активістів та органів поліції щодо забезпечення безпеки в навчальних закладах та в молодіжному середовищі. Це має позитивно вплинути і на загальний рівень безпеки в Чернігові.

Представники поліції підтримують долучення їх до профілактичної та просвітницької роботи в освітніх установах міста на постійній основі, особливо в рамках експерименту із впровадження інституту «Шкільного поліцейського».

Сусідська варта. На сьогодні в Чернігові створені і працюють біля 100 об’єднань співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ). При сприянні та за ініціативою ЧГКЗПЛ в 2017-2018 роках проведено відповідну інформаційну кампанію, а також ряд зустрічей із представниками органів самоорганізації населення (ОСН) для налагодження комунікації і співпраці у питаннях безпеки та порядку на території міста, організовано навчання та презентації для керівників ОСББ і представників місцевої поліції. Як результат, у 2018-му були запроваджені пілотні осередки “Сусідської варти” в ОСББ, а разом із ними запрацювала і комунікаційна платформа на базі мобільного додатку Telegram за участі представників ОСББ, поліції та ЧГКЗПЛ.

У свою чергу, правоохоронці звертають увагу на необхідності комунікації з представниками органів самоорганізації населення та поліцією на більш системному та публічному рівні, зокрема, через скорочення або плинність кадрів: у зв’язку з реформуванням відділу дільничних інспекторів у 2016-2017 роках, зі 120 дільничних у Чернігові залишилося всього 45 співробітників. Така співпраця, на думку поліцейських, сприяла б запобіганню та розкриттю правопорушень. Крім того, є пропозиції щодо впровадження інституту «громадських інспекторів», за якими був би закріплений той чи інший будинок у місті, і що допомагало б у комунікації.

Таким чином, продовження запровадження інституту «Сусідської варти» в Чернігові є актуальним для налагодження ефективної взаємодії між громадою Чернігова та поліцейськими задля забезпечення громадської безпеки на локальному рівні.

Протягом 2016-2021 років ЧГКЗПЛ налагодив тісну й плідну співпрацю з Управлінням патрульної поліції в Чернігівській області, профільними підрозділами Чернігівської міської ради та ГУНП в області (підписані Меморандуми про співпрацю), а також органами самоорганізації населення. В 2016-му у співпраці з Управлінням патрульної поліції, іншими ГО, ініціативами волонтерів та самооборони, місцевими бібліотеками проведений цілий ряд просвітницьких заходів для різних цільових груп (люди з інвалідністю, діти та молодь, люди похилого віку тощо) в рамках проєкту "ПОЛіС" ("Поліція і Спільнота").

Представники комітету продовжують брати активну участь в наборі нових поліцейських в Управління патрульної поліції та переатестації працівників Головного управління Національної поліції в Чернігівській області.

Публікація підготовлена Чернігівським громадським комітетом захисту прав людини в рамках реалізації проекту «Громадський контроль над правоохоронними органами в Чернігівській області» за підтримки Freedom House Ukraine.