22.05.2014   16:44Чернігівський громадський комітет захисту прав людини

Прокуратура закликає бути свідомими виборцями

Куди скаржитися? Усі без виключення скарги, які стосуються виборчого процесу, підлягають розгляду відповідними виборчими комісіями або судом. Це — положення Закону України «Про вибори Президента України».

Згідно закону, контроль за додержанням законодавства про вибори здійснюють Центральна виборча комісія, окружні та дільничні виборчі комісії.

Рішення, дії чи бездіяльність дільничних виборчих комісій або їх членів оскаржуються до окружної виборчої комісії, а скарги щодо окружних виборчих комісій та членів такої комісії приймаються і розглядаються Центральною виборчою комісією.

Разом з тим, закон передбачає, що за рішенням про відновлення своїх виборчих прав виборець може звернутися й до суду. З метою оскарження рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії позовна заява має подаватись до адміністративного суду за місцезнаходженням виборчої комісії (зокрема, у м. Чернігові — до Чернігівського окружного адміністративного суду).

Залучення правоохоронних органів можливе через виборчу комісію

Відповідно до ч. 1 ст. 28 Закону України «Про вибори Президента України», члени окружної та дільничної виборчих комісій мають право приймати документи, заяви і скарги. Прийнята скарга виборця або іншого суб’єкта про порушення виборчого законодавства підлягає розгляду на засіданні виборчої комісії. У разі, якщо йдеться про ознаки злочину чи іншого правопорушення, комісія при розгляді скарги визнає необхідним проведення перевірки зазначених обставин правоохоронними органами і це рішення разом зі скаргою направляє до одного з них.

Варто враховувати, що навіть охорону правопорядку працівники правоохоронних органів у день голосування та при підрахунку голосів можуть здійснювати лише поза межами приміщення для голосування. У разі виникнення фактів порушень правопорядку голова, заступник голови чи секретар комісії може їх викликати виключно для вчинення дій з відновлення правопорядку і на час, необхідний для таких дій (норма ч. 11 ст. 28 Закону «Про вибори Президента України»). Тому з приводу будь-яких порушень на дільниці громадянам варто звертатись не напряму в правоохоронні органи та прокуратуру, а до членів виборчих комісій або офіційних спостерігачів.

У загальному порядку — без звернення від виборчої комісії — правоохоронці в день виборів мають реагувати на повідомлення про скоєння за межами виборчих дільниць таких грубих порушень виборчого законодавства, за які передбачена кримінальна або адміністративна відповідальність.

Відповідальність передбачена за: …

Кримінальним кодексом України передбачена відповідальність за перешкоджання здійсненню виборчого права або права брати участь у роботі виборчої комісії, фальсифікацію виборчих документів чи підсумків голосування, надання неправдивих відомостей до органів Державного реєстру виборців чи їх фальсифікації, голосування виборцем більше ніж один раз, незаконне знищення виборчої документації, порушення таємниці голосування та порядку фінансування виборчої кампанії (ст.ст. 157-159, 159-1 КК України).

Адміністративна відповідальність передбачена, наприклад, за недотримання передбаченого законом порядку ведення передвиборної агітації, порушення права громадянина на ознайомлення в установленому законом порядку зі списком виборців, тощо. Весь перелік підстав для такої відповідальності містять статтях 212-7 — 212-20 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Особи, винні в порушенні законодавства про вибори Президента України, притягуються до кримінальної, адміністративної або іншої відповідальності в порядку, встановленому законом.

Прес-служба прокуратури м.Чернігова