21.07.2016   21:56Чернігівський громадський комітет захисту прав людини

Проблеми у роботі чернігівських центрів зайнятості: недбалість чи свідомий злочин?

Служба зайнятості, створена фактично у перші роки незалежності України, завжди вважалась відомством реформаторським, із сучасними підходами до обслуговування громадян та відмінним менеджментом.

Втім, схоже і цю службу, яка наразі офіційно має назву «Державна служба зайнятості», не оминули сумні тенденції останніх років.

Мова про сучасні технології, а точніше – про електронну он-лайн програму ЕІАС.net, за допомогою якої вже більше 5-ти років проводиться приймання, реєстрація та видача довідок про отримання допомоги по безробіттю.

Іншими словами, кожна людина, яка звертається до центру зайнятості для отримання статусу безробітного, реєструється он-лайн у цій програмі. Це така собі величезна всеукраїнська база даних. Далі ця ж програма формує довідки, які зазвичай громадяни беруть для призначення субсидій і різноманітних соціальних допомог.

Принагідно зазначимо, що така електронна програма є прикладом електронних технологій і запроваджена на вимогу Європейського Союзу. А ще це коштувало державному бюджету кількасот мільйонів гривень: кошти пішли на розробку програмного забезпечення та поточне обслуговування.

А тепер головне: програма ЕІАС.net працює з перебоями вже кілька останніх місяців. По всій Україні. Відтак, громадянин, прийшовши до місцевого центру зайнятості, отримує фактичну відмову: хоча спеціаліст служби занятості з ним і поспілкується, його дані до електронної програми просто фізично не зможе завантажити.

Отже, такий громадянин невчасно або із запізненням отримає статус безробітного. Не зможе отримати документ для подальшого оформлення субсидії чи іншого виду допомоги.

Відтак, навіть один день непрацюючої системи в центрах зайнятості – це привід для відтермінування на день чи навіть відмови в отриманні цих пільг чи допомог. Уявіть, які кошти економляться на безробітних та пільговиках за тиждень. Або ж за місяць.

Як повідомило джерело в одному з районних центрів зайнятості, ця ситуація пригнічує також і місцеве керівництво центрів. Адже сотні розлючених безробітних штурмують не тільки простих працівників центрів, а й обривають гарячі лінії служби зайнятості.

Службовці, що пропрацювали у системі зайнятості десятки років роботи, кажуть: така проблема з’явилась уперше чи не за всі 25 років існування служби.

А от «не на камеру» зізнаються: найбільше збоїв у програмі реєстрації виникає якраз тоді, коли до центрів зайнятості звертається найбільше громадян. Зазвичай, це перший тиждень місяця, коли традиційно «ставати на біржу» приходить чимало звільнених у попередньому місяці людей, а також тих, хто замовляє довідка для оформлення субсидій та інших допомог.

А от у 2-й та 3-й декаді кожного місяця зазвичай програма працює без нарікань.

На сайті Чернігівського обласного центру зайнятості немає жодного повідомлення про наявність такої проблеми чи хоча б якихось рекомендацій громадянам, для прикладу, звертатись до центрів в інші дні через проблеми з програмним забезпеченням.

У чому причина проблем з електронною програмою? Недосконалість програмного забезпечення? Відмова серверів через збільшення кількості даних, які вносяться до програми? Чи бажання зекономити на безробітних? Адже навіть кількаденне відтермінування у наданні статусу безробітного чи у наданні субсидії чи іншої соціальної допомоги – це вже невеличка економія для державного бюджету. А у всеукраїнському вимірі така економія вже має кількамільйонну вагу.