Безкоштовна
правова допомога

(0462) 612-532


Новини

Партнери

Українська Гельсінська спілка з прав людини

Харківська правозахисна група

Права людини в Україні. Онлайн-бібліотека

Стратегическая судебная защита

Асоціація українських моніторів дотримання прав людини в діяльності правоохоронних органів

Май право на допомогу

Мережа правового розвитку

Правовий простір

Украінський правовий портал


Останні публікації

26.06.2013   18:17Чернігівський громадський комітет захисту прав людини

Прокуратура нагадує: За незаконні перевірки – сувора відповідальність

Законодавство України формується у перехідний період і цим обумовлені часті зміни різних законодавчих актів, у тому числі і Закону України «Про прокуратуру», прийнятого у первинній редакції 5 листопада 1991 року. Найпринциповішими були ті, що стосувались функцій прокуратури і повноважень прокурорів при їх здійсненні. Останній такий Закон було прийнято 18 вересня 2012 року «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань удосконалення діяльності прокуратури», основні положення якого набули чинності 1 грудня 2012 року. Ці новели в першу чергу стосуються підстав і порядку прокурорських перевірок – основної форми виявлення порушень закону.

Незважаючи на обмеження повноважень прокурора (виключені такі форми прокурорського реагування, як припис, протест, постанова про порушення дисциплінарного провадження), з прийняттям указаного закону посилено його роль у забезпеченні прав і свобод особи, які тісно пов’язані із захистом інтересів держави. У зв’язку з цим, на сучасному етапі зростає значення морально-етичних основ організації діяльності прокурорських працівників.

Поряд з ознаками, що мають загальне значення для юристів будь-якої спеціальності, робота прокурора передбачає наявність у нього специфічних рис характеру. Насамперед – це переконаність у справедливості й соціальній значимості справи, якій він присвятив своє життя, відповідна спрямованість на досягнення поставленої мети, підкріплена активною і послідовною діяльністю, високі вольові якості. Водночас, враховуючи великий обсяг владних повноважень, якими наділений прокурор, його обов’язок – ефективно і виключно обачливо користуватися ними, скрупульозно аналізувати всі обставини справи, ретельно зважувати всі «за» і «проти», бути об’єктивним, не піддаватися обвинувальному ухилу, спокусі захисту «честі мундиру», мати мужність визнати свої помилки і виправити їх. Суворе додержання моральних норм забезпечує справедливість у діяльності працівників прокуратури, що є необхідним для ефективної процесуальної діяльності та підтримання високого авторитету органів прокуратури.

Незважаючи на те, що останнім часом в органах прокуратури помітно більше уваги приділяється кадровій роботі, проступки прокурорських працівників поки що мають місце. Деякі працівники внаслідок низьких моральних якостей, ігноруючи вимоги Кодексу професійної етики та поведінки працівників прокуратури, а також Присяги працівника прокуратури, стають на шлях зловживань службовим становищем. Окремі з них припускаються протиправних позапроцесуальних стосунків з фізичними та юридичними особами, діючи в їх особистих інтересах, а іноді і в своїх корисливих цілях.

Для недопущення подібних фактів потрібен повсякденний контроль як прокурорів-керівників, так і своєчасне інформування про такі вчинки прокурорських працівників з боку громадськості, і в першу чергу осіб, що займаються підприємницькою діяльністю. Громадяни повинні знати, що на даний час прокурор може здійснити перевірку за додержанням і застосуванням законів двох видів: а) в органах контролю (нагляду); б) на підприємствах, в установах, організаціях всіх форм власності. При цьому перевірки за заявами фізичних чи юридичних осіб, зверненнями та запитами депутатів усіх рівнів, крім заяв та повідомлень про кримінальні правопорушення, проводяться лише у разі їх попереднього розгляду компетентними органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими чи службовими особами або неприйняття ними у встановлені строки рішень з цих питань. Тобто, органи прокуратури розглядають заяви, повідомлення, інші звернення лише після того, як вони будуть розглянуті відповідними органами державного нагляду (контролю), до компетенції яких відноситься захист прав і свобод людини і громадянина та інтересів держави. У даному випадку, для здійснення такої перевірки прокурор приймає постанову, у якій зазначає підстави, що свідчать про можливі порушення законності, та обґрунтовує необхідність вчинення тих чи інших своїх дій – отримання пояснень, витребування документів, тощо (пункти 3, 4, 5 частини 1 статті 20 Закону України «Про прокуратуру»). Копія даної постанови до початку перевірки вручається представнику підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, підпорядкованості чи приналежності, фізичній особі-підприємцю.

Одночасно нагадуємо, що у разі допущення працівниками порушень зазначених норм Закону, громадяни, представники підприємств, установ, організацій, фізичні особи-підприємці можуть повідомити про зазначені факти на «телефон довіри», що діє в прокуратурі Чернігівської області (0462) 77-43-43.

Прес-служба Прокуратури Чернігівської області

Останні новини

Чернігівським освітянам презентували Шкільні служби порозуміння 18:30

4 червня в Чернігові відбулось представлення досвіду впровадження Шкільних cлужб порозуміння. До заходу долучились профільні заступники директорів, психологи та соціальні педагоги навчальних закладів міста Чернігова.

Патрульні поліцейські та громадські активісти Чернігова долучились до святкування Дня захисту дітей 21:54

1 червня в сквері ім.Попудренка Чернігова відбувся захід з нагоди дня захисту дітей. Ініціаторами виступили Чернігівський громадський комітет захисту прав людини та Управління патрульної поліції Чернігівської області.

Чернігівські ОСББ та поліція об’єднують зусилля задля безпеки в громаді 19:46

24 квітня у відбулася робоча зустріч представників ОСББ Чернігова з місцевими поліцейськими в рамках ініціативи «Сусідська варта».

На Чернігівщині розкрили секрети успішних кандидатів на виборах в ОТГ 18:22

27-29 березня 2018 року в Освітньому домі прав людини - Чернігів відбувся тренінг «Хто, якщо не ми? Будуємо нову місцеву владу» для активних членів громад та місцевих активістів з усієї України, які планують брати участь у місцевих виборах до новостворених об’єднаних територіальних громад.