Безкоштовна
правова допомога

(0462) 612-532


Новини

Партнери

Українська Гельсінська спілка з прав людини

Харківська правозахисна група

Права людини в Україні. Онлайн-бібліотека

Стратегическая судебная защита

Асоціація українських моніторів дотримання прав людини в діяльності правоохоронних органів

Май право на допомогу

Мережа правового розвитку

Правовий простір

Украінський правовий портал


Останні публікації

12.06.2013   12:25Чернігівський громадський комітет захисту прав людини

Одне звернення до Центру надання адміністративних послуг в Чернігові обходиться бюджету міста в 69 грн!

Чи ефективно витрачаються бюджетні кошти і чи якісним є надання адміністративних послуг для чернігівців? Відповіді на ці питання було надано в рамках громадського моніторингу антикорупційної політики, що здійснюється в рамках проекту ГРОМАДСЬКА ВАРТА ЧОО ВМГО «Демократичні перетворення України».

Центр надання адміністративних послуг м. Чернігова (ЦНАП) на Рокосовського, 20а працює вже 9 місяць. Центр був урочисто відчинений 26 вересня 2012 року без жодного громадського обговорення доцільності інвестування з бюджету міста майже 1 мільйона (978 248 грн.) бюджетних коштів на реконструкцію та ремонт приміщення розміром в 1179,3 м2. Не були предметом громадського обговорення або публічних слухань і концепція та бізнес план надання адміністративних, дозвільних та інших послуг пов’язаних із зверненнями громадян. Вірогідно, що публічне громадське обговорення дало б змогу попередити неефективне витрачання бюджетних коштів. Однак міська влада Чернігова і надалі продовжує приймати рішення без публічних консультацій з громадою. В результаті маємо, те що маємо: вартість обслуговування 1 суб’єкта звернення в ЦНАП – 69 грн, 1 співробітник ЦНАП протягом робочого приймає аж 3 відвідувача. І це в той час, як з бюджет міста оплачуються зарплати співробітникам, оренда та утримуються приміщення Реєстраційної палати на Коцюбинського та Відділу звернень громадян та соціальних питань на Шевченка.

В день 1 співробітник ЦНАП приймає 3 людини!

Досі напевно основною проблемою ЦНАП залишається вкрай мала кількість відвідувачів, що складає в середньому менше 35 чоловік в день. І це при тому, що в Центрі працює 12 співробітників. Навіть якщо не брати до уваги керівника ЦНАП, який особисто не приймає відвідувачів, то все одно виходить цікава картина. На кожного працюючого співробітника ЦНАП припадає менше 3-х відвідувача протягом 1-го робочого дня! Якщо в середньому на обслуговування 1 відвідувача йде 15-30 хвилин робочого часу, то виникає питання що роблять співробітники ЦНАП після того, як протягом 1-1,5 годин прийняли 3-х відвідувачів?! Згідно графіку, прийом суб’єктів звернення здійснюється 6 днів на тиждень і триває 7 годин в понеділок, середу та п’ятниця, 10 годин у вівторок та четвер і 5 годин у суботу. Фактично з бюджету міста оплачується робочий час співробітників, які не зайняті значну частину робочого часу. Хотілося б отримати відповідь від керівництва ЦНАП: «Що роблять співробітники після того як прийняли 3-х відвідувачів в день і чи необхідно було взагалі збільшувати кількість працюючих в ЦНАП в 1 кварталі 2013 року?».

69 грн за 1 відвідувача ЦНАП платить місто з бюджету чернігівців.

За підрахунками, які були зроблені в рамках проекту ГРОМАДЬКА ВАРТА, вартість обслуговування 1-го суб’єкта звернень ЦНАП складає аж 69,1 грн (протягом 1 кварталу 2013 року на оплату праці працівників та на утримання приміщення було витрачено 171 тис. 613 грн, а звернулося 2 482 суб’єкти звернень). За офіційними оцінками публічних посадовців міськради, в листопаді 2013 року кількість відвідувачів має скласти мінімум 300 чоловік щодня. Результати роботи за 1 квартал 2013 року говорять, що в листопаді цього року, ми можемо очікувати чергових пояснень в дусі «чому цього разу у нас не вийшло вийти на заплановані показники». Але якщо пояснити можна майже все, то хто заплатить за неефективне витрачання бюджетних коштів? Відповідь риторична – мешканці Чернігова.

Незважаючи на збільшення переліку послуг з січня 2013 року, кількості спеціалістів та фонду оплати праці, значного (майже на 62%) збільшення витрат на утримання приміщення (52 тис. 457 грн було витрачено в 4 кварталі 2012 року, а 1 кварталі 2013 року витрати вже склали 85 тис. 918грн) кількість відвідувачів ЦНАП фактично так і залишалося на рівні 2012 року. Прості підрахунки дають підстави стверджувати про неефективне витрачання бюджетних коштів. При зростанні витрат на утримання приміщення ЦНАП в 62% (1 квартал 2013 порівняно із 4 кварталом 2012 року), кількість тих хто звернулося до ЦНАП збільшилося менше ніж на 5% (2 373 суб’єктів звернень було в 4 кварталі 2012 року і 2 482 зафіксовано в 1 кварталі 2013 р.).

Мала кількість відвідувачів в 4 кварталі 2012 році (в середньому 33 відвідувача в день) та черги в інших дозвільних службах міськради (наприклад, в Реєстраційній палаті на Коцюбинського), пояснювалася керівництвом ЦНАП скороченим режимом робот та не готовністю програмного продукту, що міг би забезпечити електронний документообіг. Однак в 1 кварталі 2013 році ситуація не надто покращилася. Більше того, прийом звернень, заяв та скарг громадян, а також реєстрація підприємств, продовжують здійснюватися за межами ЦНАП. Чи потрібна Центру площа що складає аж 1 179,3 м2 і хто приймав рішення про відведення саме такої площі для Центру? Показово, що площа Реєстраційної палати становить лише 111,7 м2, а відділу звернень громадян та соціальних питань – 88,6 м2 і на їх утримання досі також витрачаються бюджетні кошти. Такий менеджмент бюджетними коштами та ресурсами важко назвати ефективним.

Що обіцяли чернігівцям, і не зробили?

Напевно, зважаючи на критику роботи ЦНАП в місцевих ЗМІ в листопаді 2012 року (портал «Город») та пропозиції щодо покращення роботи ЦНАП зроблені в рамках громадського моніторингу ЧОО ВМГО «Демократичні перетворення України» міська влада активізувала свою роботу в цьому напрямку та прийняла певні організаційні рішення. Зокрема, 26 грудня 2012 року Рішенням міської ради Чернігова затверджений новий Порядок організації роботи учасників ЦНАП м. Чернігова. В той же час, незважаючи на запевнення міського голови О.Соколова в кінці вересня 2012 року щодо можливості «громадян, підприємців та суб’єктів господарювання здійснити всі реєстраційні процедури та оформити документи дозвільного характеру, подати будь-які заяви, скарги й пропозиції, одержати на них належні відповіді» та запевнення начальника управління адміністративних послуг Миколи Овсяника в листопаді 2012 року щодо можливості реєстрації підприємств в ЦНАП після нового року тобто в 2013 році, досі така можливість у громадян Чернігова відсутня. Звернення, заяви та скарги громадян продовжують прийматися не в приміщенні ЦНАПу, а реєстрація підприємств продовжує здійснюватися у старому приміщенні на Коцюбинського. Показово, що відділ звернень громадян та соціальних питань, що по вул. Шевченка в 1 кварталі 2013 року, прийняв майже стільки ж звернень від громадян як і в ЦНАП.

Ще більш показовим є порівняння ефективності роботи і затрачених ресурсів ЦНАП та Реєстраційної палати. Реєстраційною палатою на Коцюбинського в 1 кварталі 2013 року 9 співробітниками проведено 8 103 реєстраційні дії, що більш як в 3 рази перевищує кількість суб’єктів звернення в ЦНАП. І це при тому, що площа Реєстраційної палати становить лише 111,7 м2, а ЦНАП – 1179,3 м2! В результаті маємо черги та незручності для відвідувачів Реєстраційної палати та відсутність черг і обмаль роботи в співробітників ЦНАП.

Чи не доцільніше вже нарешті об’єднати під одним дахом ЦНАП і реєстраційну палату і відділу звернень громадян та соціальних питань і дати змогу приймати одному працівнику ЦНАП не 3 суб’єкта звернення в день, а хоча б 13 ? А вивільненні в бюджеті кошти направити на вирішення інших проблем міста, а також звести до нуля витрати на оренду та утримання приміщень на Коцюбинського та Шевченка. Це принаймні дало б змогу підвищити ефективність витрачання бюджетних коштів міста.

Громадська оцінка якості надання послуг в ЦНАП

В березні-травні 2013 року ЧОО ВМГО «Демократичні перетворення України» разом із Чернігівським громадським комітетом захисту прав людини здійснював моніторинг роботи ЦНАП, що дав змогу говорити про ряд недоліків в роботі ЦНАП. Окрім опитування відвідувачів в рамках проекту ГРОМАДСЬКА ВАРТА здійснювалося візуальне спостереження за роботою спеціалістів в ЦНАП, аналіз відкритих джерел інформації та надання запитів інформації до міськради. Попри ряд позитивних відгуків від відвідувачів ЦНАП щодо відсутності черг та просторого приміщення, результати громадського моніторингу дають підстави говорити про наступні найтиповіші недоліки в роботі ЦНАП:

- відсутністю інформації про порядок надання послуг та їх вартість на сайті міськради та на інформаційних стендах в ЦНАП,

- неналежне виконання службових обов’язків співробітниками ЦНАП в частині відсутності потрібного спеціаліста під час візиту.

Доступність інформації про послуги в мережі інтернет

Інформація, що розмішена на сайті міськради www.chernigiv-rada.gov.ua є складною для сприйняття і по суті є офіційним документом міськради, що є малокорисним для пересічного споживача адміністративних послуг. Як наслідок, необхідна витрачати час на особистий візит в ЦНАП, де можна отримати інформацію про перелік необхідних документів для отримання потрібної послуги. Кроком в напрямку покращення інформаційної присутності в мережі інтернет стало нещодавнє створення «офіційного сайту» ЦНАП http://www.admincher.com.ua/. В розділі «Адміністративні послуги» можна знайти форму заяви, інформаційну та технологічну карти, але лише 23 адміністративних послуг із 92, що надається в ЦНАП.

В розділі «Послуги» http://www.chernigiv-rada.gov.ua/poslugi/poslugi-list/3035 Чернігівської міської ради не розміщено жодної інформації щодо порядку надання послуг та їх вартості, які вже є на сайті http://www.admincher.com.ua/. Також на сайті міськради немає жодної згадки про новий сайт ЦНАП м. Чернігова. Тобто можна стверджувати, що новий сайт створили, але забули його інтегрувати із розділом «Послуги» офіційного сайту міськради.

Доступність інформації про послуги в приміщенні ЦНАП

Інформація про послуги на інформаційних стендах в ЦНАП є обмеженою і не містить інформації про вартість послуг та опису всіх необхідних документів для подачі заяви на отримання послуги та їх зразків. Отже, щоб отримати елементарну інформацію про вартість та порядок отримання послуги, треба записатися на прийом до спеціаліста ЦНАП. Поки кількість відвідувачів у багато разів менша від мінімально необхідної кількості в ЦНАП, отримання консультації не є проблемою, але що буде коли буде 300 чоловік в день, а не 35 ?

Якість обслуговування відвідувачів ЦНАП

Результати опитування споживачів послуг ЦНАП зафіксували факти відсутності необхідних спеціалістів під час візиту відвідувачів. Відповідь «Спеціаліст з такого то питання сьогодні не приймає, прийдіть в такий то день» на жаль, має місце під час відвідання ЦНАП. Як наслідок, необхідним є декілька візитів до ЦНАП, перш ніж можна подати заяву на отримання послуги.

Корінь проблем – не публічність міської влади при прийнятті важливих рішень для розвитку міста. Громадський моніторинг робити ЦНАП та інших служб міста продовжується.

Публічні слухання та громадські обговорення щодо доцільності витрачання бюджетних коштів та ресурсів міста не є на порядку денному міської влади Чернігова. Хоча саме участь громади у прийняття владних рішень є важливим елементом ефективної антикорупційної політики.

ЧОО ВМГО «Демократичні перетворення України» продовжує здійснювати громадський моніторинг роботи ЦНАП разом із Чернігівським громадським комітетом захисту прав людини www.protection.org.ua, що надає безкоштовну правову допомогу підприємцям. Показово, що за інформацією секретаря міськради О.Шеремета за перші півроку робити ЦНАП не отримано жодної скарги щодо неналежної якості надання адміністративних послуг. Ми будемо раді отримати від пересічних чернігівців інформацію щодо приємних моментів в житті, які вони пережили після відвідування ЦНАП та інших служб міста, а також будемо раді інформації про те, чим були незадоволені і хотіли б покращити.

Оцінити якість отриманих послуг в ЦНАП можна шляхом заповнення анкети, що додається. Заповнену анкету разом із Вашими побажаннями просимо надсилати на електрону пошту: project55@ukr.net

Заповнити роздруковану анкету можна завітавши до Центру правового захисту підприємців, що працює на базі Чернігівського громадського комітету захисту прав людини за адресою: м. Чернігів, 14000, вул. Горького 57/1. Дзвоніть за телефоном «гарячої лінії»: 612-532 щоденно з 11.00 до 17.00.

Лише разом ми зможемо підвищити якість комунальних послуг в Чернігові! Не забуваймо, що за отримані послуги ми вже заплатили сплативши податки, і маємо цілком законне право спитати, наскільки ефективно витрачаються наші кошти міською владою!

Матеріал підготовлено Іваном Сікорою, членом Громадської Ради при Чернігівській ОДА, координатором проекту «ГРОМАДСЬКА ВАРТА: здійснення громадського контролю за реалізацією антикорупційної політики у місті Чернігові та Чернігівській області», що реалізовується ЧОО ВМГО «Демократичні перетворення України» за підтримки Міжнародного фонду «Відродження».

 

Останні новини

"Гаряча лінія" правової допомоги для журналістів та медіа 19:54

Всеукраїнська коаліція з надання правової допомоги через “гарячу лінію” надає безоплатну журналістам, представникам медіа та блогерам в рамках проєкту “Правова спільнота та місцеві медіа: партнерство задля захисту свободи слова”.

Захист прав та інтересів дітей, які постраждали від насильства – важливість спільних дій! 17:37

За ініціативи Чернігівського громадського комітету захисту прав людини та Відділу ювенальної превенції обласного управління поліції проведено круглий стіл на тему: «Захист прав та інтересів дітей, які є учасниками кримінального провадження, та формування правосуддя, дружнього до дитини».

Як створити безпечне середовище для дітей під час слідчих дій? 18:54

На це та інші питання вдалося відповісти завдяки тренінгу «Захист прав дітей, які постраждали від насильства», проведених за ініціативи Чернігівського громадського комітету захисту прав людини для працівників ГУНП в Чернігівській області.

Правоохоронці Чернігівщини посилюють спроможність щодо ідентифікації та розслідування випадків сексуального насильства, пов'язаного з війною 19:54

Наприкінці вересня для працівників ГУНП в Чернігівській області проведений тренінг на тему «Ідентифікація та розслідування випадків сексуального насильства, в тому числі пов'язаного з конфліктом, та перенаправлення постраждалих осіб для можливості отримання допомоги».

Проєкт “Правова спільнота та місцеві медіа: партнерство задля захисту свободи слова” 11:36

Наша організація впроваджує проєкт “Правова спільнота та місцеві медіа: партнерство задля захисту свободи слова”, у співпраці з Міністерством закордонних справ Королівства Нідерландів. Цей проєкт спрямований на створення довготривалих інструментів правової підтримки для місцевих медіа, журналістів та блогерів. Проект реалізується Всеукраїнською коаліцією з надання правової допомоги разом з партнерами в ряді регіонів України.