Безкоштовна
правова допомога

(0462) 612-532


Новини

Партнери

Українська Гельсінська спілка з прав людини

Харківська правозахисна група

Права людини в Україні. Онлайн-бібліотека

Стратегическая судебная защита

Асоціація українських моніторів дотримання прав людини в діяльності правоохоронних органів

Май право на допомогу

Мережа правового розвитку

Правовий простір

Украінський правовий портал


Останні публікації

26.11.2013   16:30Чернігівський громадський комітет захисту прав людини

Заборона встановлення наметів протирічить Конституції, - правозахисники

ЗАЯВА ВСЕУКРАЇНСЬКОЇ КОАЛІЦІЇ «ЗА МИРНИЙ ПРОТЕСТ!» ЩОДО ПОРУШЕНЬ СВОБОДИ МИРНИХ ЗІБРАНЬ ПІД ЧАС АКЦІЙ ПРОТЕСТУ 21-25 ЛИСТОПАДА 2013 («ЄВРОМАЙДАНІВ»)

21 листопада 2013 року, після оприлюднення рішення українського уряду про призупинення підготовки підписання угоди про асоціацію України з Європейським Союзом у Києві, а згодом – майже в усіх великих містах України виникли стихійні мітинги протесту проти цього рішення («євромайдани»). 24 листопада число протестуючих оцінювалося спостерігачами у сотні тисяч.

Таким чином українські громадяни реалізували гарантоване ст. 39 Конституції України та ст. 11 європейської Конвенції із захисту прав людини та основоположних свобод право на мирні зібрання.

Проте Всеукраїнська коаліція «За мирний протест!» констатує, що під час «євромайданів» відбулися порушення свободи зібрань з боку:

- органів місцевого самоврядування та місцевої виконавчої влади;

- працівників Міністерства внутрішніх справ;

- адміністративних судів.

А саме, у кількох містах суди незаконно обмежили право громадян на мирні зібрання за позовами місцевих влад. У свою чергу ці позови були подані до суду після звернення місцевих управлінь МВС. Також представники місцевої влади і без судових рішень перешкоджали учасникам протестів встановлювати намети та проводити зібрання, а працівники міліції безпідставно застосовували силу та спецзасоби до громадян.

Станом на кінець 25 листопада з 26 міст – центрів адміністративно-територіального поділу України:

- У трьох містах суди ухвалили рішення про заборону акцій протесту: у Миколаєві, Одесі та Дніпропетровську. Ці рішення були ухвалені «з метою забезпечення громадського порядку». Проте жодних доказів того, що є загроза національній безпеці або громадському порядку позивачами подано не було, а суди, як правило, відбувалися без участі відповідачів. Попри заборону, «євромайдани» у цих містах тривають.

- У чотирьох містах суди, не заборонивши самі зібрання, заборонили встановлення наметів під час їх проведення: у Києві, Львові, Чернігові та Кіровограді. Щоправда, судова заборона Львівського окружного адмінсуду стосувалася не того місця, де відбувався львівський «євромайдан», а голова Львівської облдержадміністрації О. Сало дезавуював позов. Усі ці рішення протирічать Конституції та законодавству України, адже встановлення наметів, не з комерційною метою, а з метою проведення мирних зібрань, не потребує жодного дозволу. Таким чином, «євромайдан» у Львові та на Європейській площі в Києві триває з використанням наметів, а у Чернігові і на Майдані Незалежності в Києві – без наметів.

Усі ці рішення оскаржені або найближчим часом будуть оскаржені у апеляційних судах.

- У Харкові мер Г. Кернес підписав розпорядження, яким заборонив проведення геть усіх мирних зібрань «у зв’язку з підвищенням рівня захворюваності на грип та ГРВІ». Згідно Конституції та українського законодавства ні міський голова, ні будь-який орган місцевого самоврядування, не мають повноважень забороняти мирні зібрання. Таке право має виключно суд. Таким чином розпорядження Г. Кернеса є неконституційним і існують всі підстави для кримінального переслідування міського голови Харкова за перевищення повноважень.

- У Черкасах представники міліції демонтували намет, встановлений учасниками місцевого «євромайдану», без рішення суду, посилаючись лише на правила благоустрою міста. Згідно українського законодавства, обмежувати реалізації свободи зібрань може лише суд і встановлення наметів з метою проведення мирних зібрань не потребує жодних спеціальних дозволів. Таким чином, дії черкаської міліції є незаконними.

- У Києві, Одесі та Чернігові працівники міліції безпідставно застосували силу та спецзасоби під час демонтажу наметів. Станом на 25.11.13 затримано двох протестантів у Києві та трьох у Одесі – за ст. 185 (злісна непокора законному розпорядженню або вимозі працівника міліції) та за ст. 173 (дрібне хуліганство) Кодексу України про адмінправопорушення. Зараз затримані знаходяться на волі і не існує матеріальних доказів того, що вони здійснили правопорушення.

- У сутичках з демонстрантами брали участь невстановлені особи, які не були вдягнені у міліцейську форму. Наприклад, у Києві, біля будівлі Кабміну ці особи виступали на боці міліції, а у Дніпропетровську 25.11.13 вони атакували і знесли наметовий «євромайдан». Хоча такі дії цивільних осіб мають кваліфікуватися як хуліганство, працівники міліції жодним чином не відреагували на їх протиправні дії.

Також українська прокуратура порушила кілька кримінальних проваджень щодо подій навколо «євромайданів».

Зокрема, у Рівному порушено провадження за ст. 296 Кримінального кодексу (хуліганство) щодо Зураба Кантарії, Олександра Курсика та Віталія Примака, які запустили у повітря кульки із зображенням президента. Жодних підстав для кваліфікації їх вчинку як кримінального хуліганства не існує. Обидва учасники протесту не затримані.

У Києві порушено кримінальні провадження за ст. 296 та ст. 321 (опір представникам правоохоронних органів) Кримінального кодексу за фактом сутичок між працівниками міліції та протестувальниками біля будівлі Кабміну 24.11.13. У ході розслідування цих справ двоє учасників «євромайдану» (В. Благодарний та О. Матяш) затримані.

25 листопада у Києві були затримані 7 львівських студентів, яких правоохоронці звинуватили у провокуванні бійки з працівниками «Беркуту». Після допиту всі вони були звільнені, але одразу ж заявили про катування, яким їх піддали у Печерському райуправлінні міліції.

За офіційними повідомленнями, прокуратура також почала розслідування щодо незаконних силових дій міліції (за заявою депутата А. Парубія), перешкоджання діяльності журналістів (за повідомленнями у ЗМІ), нападу на «євромайдан» у Дніпропетровську, а також перешкоджання учасниками «євромайдану» виконанню рішень суду та нападу на автомобіль СБУ на Європейській площі в Києві. Загалом – близько 20-ти заяв. У процесі розслідування цих заяв жодних затримань не було.

Водночас, ми мусимо констатувати, що окремі учасники «євромайдану» застосовували насильницькі дії щодо своїх опонентів. Зокрема під час руйнування намету Комуністичної партії України на Бесарабській площі в Києві, а також під час атаки на працівників міліції біля будівлі Кабміну.

Також ми маємо відзначити діяльність працівників міліції, спрямовану на забезпечення громадянських прав та законності під час «євромайданів» у окремих містах, зокрема у Львові.

Таким чином, Всеукраїнська коаліція «За мирний протест!» заявляє:

Під час проведення «євромайданів» 21-25 листопада в Україні відбулися порушення ст. 39 Конституції України та ст. 11 Євроконвенції з боку міліції, місцевих влад та судів.

У зв’язку з цим ми вимагаємо від представників української влади припинити:

- Неконституційні та незаконні заборони мирних зібрань та заборони використовувати намети під час зібрань;

- Незаконні та безпідставні затримання та силові дії щодо учасників мирних зібрань.

 

За додатковою інформацією звертайтесь: 050-380-62-68 В. Чемерис, 068-121-77-41 М. Лебедь.

 

Останні новини

Підсумки інформаційної кампанії «16 днів проти насильства» на Чернігівщині 16:16

Як й в минулі роки, Чернігівський громадський комітет захисту прав людини взяв активну участь інформаційно-просвітницькій кампанії в рамках цьогорічної Всеукраїнської акції "16 днів проти насильства".

Фахівці громад та правоохоронці посилюють взаємодію з протидії насильству, пов’язаному з війною 19:12

Продовжуючи роботу з громадами для забезпечення ефективної реалізації законодаства у сфері запобігання та протидії насильству, наприкінці листопада провели спільне навчання для представників різних суб’єктів щодо покращення міжвідомчої взаємодії громад області.