Безкоштовна
правова допомога

(0462) 612-532


Новини

Партнери

Українська Гельсінська спілка з прав людини

Харківська правозахисна група

Права людини в Україні. Онлайн-бібліотека

Стратегическая судебная защита

Асоціація українських моніторів дотримання прав людини в діяльності правоохоронних органів

Май право на допомогу

Мережа правового розвитку

Правовий простір

Украінський правовий портал


Останні публікації

23.03.2006   02:09Чернігівський громадський комітет захисту прав людини

Причини помилок у списках виборців у Чернігові - недосконалість законодавства, відсутність електронної картотеки та пасивність самих виборців

Питання: Володимире Миколайовичу, чим ця виборча кампанія відрізняється від попередньої?

 

Володимир Миколайович Заїка: на відміну від всіх попередніх виборів по виборах цього року списки виборців складалися на зовсім іншій основі. Підставою для складання загального списку, а на його основі і списків виборців по дільницях, були відомості, які надавались робочим групам обліку виборців керівниками органів внутрішніх справ, органів міністерства юстиції, підприємств, установ і організацій, які мають своє власне житло або гуртожитки, командирами військових частин і так далі.

Таким чином, закон заборонив використовувати списки виборців, які складались на попередніх виборах. А якість тих списків, як ми зараз бачимо, у порівнянні з тими, що ми маємо зараз, була значно вищою. В сільських районах підставою для складання списків були також відомості, які надавалися сільськими селищними головами тих громад, які входять до території тієї чи іншої адміністративно-територіальної одиниці. І саме це було в якійсь мірі причиною більш високої якості тих списків, які складались по районах, тому що, дійсно, сільський, селищний голова краще за всіх знає, хто проживає на території його села або селища.

В містах, як наприклад по Чернігову, основою цього списка стала база даних, вірніше відомості, які надавались органами внутрішніх справ на базі картотеки обласного адресного бюро. Коли протягом місяця необхідно було перебрати 2,5 мільйона карток і набрати в електронному вигляді дані на 230 тисяч жителів міста. Чому, з яких причин, я не знаю, в списках виявилось дуже багато померлих громадян. Коли ми видали списки на ознайомлення виборцям, люди почали подавати заяви про те, що в списках є мертві. Ми запросили базу даних від нашого міського відділу реєстрації актів цивільного стану. Виявлено близько трьох тисяч померлих, які були в цих списках, ми їх видалили. Але всіх, на жаль, цього зробити ми не могли, тому що їх просто не було видно, як кажуть.

Зараз ми працюємо з дільничними комісіями, отримуємо від них запити, перевіряємо знову ж таки через органи внутрішніх справ достовірність тих даних, які від нас вимагають дільничні комісії, уточнюємо, передаємо їм для прийняття рішення. Тобто, в принципі, робота ця продовжується, і хоча часу залишилось дуже мало (практично 23 березня — це останній день внесення змін до списків), робота дуже напружена і робиться спільними зусиллями для того, щоб ці списки були максимально повними і об’єктивними.

 

Питання: з цієї публікації (на сайті “Високий Вал”) виходить, нібито міліція поставилася до поставленого завдання виключно недбало. Ви як людина, яка ближча до цієї роботи, ви як оцінюєте роботу органів внутрішніх справ, як оцінюєте співпрацю і чи вважаєте, що міліція проігнорувала завдання та виконала його сяк-так, “аби відчепилися”?

 

Володимир Заїка: Ні, я цього не казав і не думаю. Міліція зробила все, що можна було зробити. І в принципі, коли складали списки, реально на цю роботу був виділений один місяць. За місяць необхідно було перелопатити всю цю базу даних, вибрати 230 тисяч карток і передрукувати от ті дані, які необхідно, в електронному вигляді. Практично, ну скільки там, близько 40 операторів працювали в дві зміни. Звичайно, не можна виключити і вони є – огріхи при наборі. Це неможливо виключити. Наскільки їх ми бачили – ми їх видаляли. Але ж не завжди можна побачити якесь перекручування прізвища. Ну, наприклад, будемо так казати, от недавно до мене звернулася жінка по телефону, каже другий раз їй приносять запрошення, в якому її прізвище замість КУТІЛЬ – КУЖІЛЬ. Ну що можна зробити, коли перевірили по картці, якщо вона сама написала букву “Т” таким чином, що не розібрати “Ж” чи “Т”. Отакі помилки ми не могли виявити, тому що невідомо КУЖІЛЬ вона чи КУТІЛЬ. І тут я не можу сказати, що міліція недбало віднеслась до цього доручення. Це однозначно.

 

Питання: тобто, я правильно Вас зрозумів, аби були використані списки попередніх виборів, цих проблем вдалося б уникнути?

 

Володимир Заїка: Звичайно, звичайно, але Закон це забороняє.

 

Питання: чи залежить від міліції переведення адресної картотеки в електронний формат?

 

Віталій Васильович Магдич: Для всіх тепер зрозуміло, що обласна адресна картотека не має електронного обліку громадян України, які зареєстровані на території області. Тобто, це копітка робота, починаючи від голови сільської ради, вуличного комітету, ЖРЕДів. Починаючи з цього первинного, починається процес накоплення нашої картотеки. Тобто, листочок прибуття – це є наша база даних. Кожен листочок прибуття, як правило, громадянин заповнює особисто. Як говорив Володимир Миколайович, при заповненні припускається ряд помилок, на перший погляд, нібито і зрозумілих громадянину, який заповнює своє прізвище, йому-то зрозуміло, що він КУЖІЛЬ. Але коли листок поступає до адресної картотеки, то реєстратор, який розглядає цей листочок, він уже може прочитати прізвище і КУТІЛЬ і КУЖІЛЬ і КУМІЛЬ. Тому і при наданні інформації до робочих груп обліку виборців і мали місце ось такі помилки, які було важко виявити в процесі обробки.

При цьому ні один співробітник міліції не був звільнений від виконання своїх службових обов’язків на час підготовки такої інформації. Паспортні відділення працювали у звичному режимі, громадяни України приймалися, українські паспорти виписувалися, закордонні паспорти видавалися, тобто ні один житель області не відчув на собі цього тягара в процесі підготовки інформації.

Бувають випадки, що померлі громадяни не знімаються з обліку. Це в більшості випадків мешканці міста (Чернігова), які зареєстровані по приватному сектору. Тобто людина не сплачує комунальні платежі, і родичі не відчувають такої потреби прийти зняти її з обліку. Вона залишається зареєстрована і в домовій книзі, паспорт після смерті не здавався, паспорти значаться ще як на живих людей. Тому є випадки включення таких людей до списків.

 

Володимир Заїка: З 1 листопада до 31 грудня кожен виборець мав змогу ознайомитися зі списками в робочій групі, побачити всі недоліки, які пов’язані з його даними і вчасно внести необхідні зміни або доповнення. На жаль, чернігівські виборці дуже пасивно відреагували на цю законодавчу можливість. Лише трохи більше 3% прийшло ознайомитися зі списками.

 

ЦГЗ УМВС України в Чернігівській області

Останні новини

Захист та підтримка постраждалих від гендерно-зумовленого насильства в умовах війни 19:46

Незважаючи на війну та міграційну кризу, рівень домашнього і гендерно-зумовленого насильства в Україні та на Чернігівщині зростає. Мешканці сільських, віддалених та прикордонних громад перебувають у соціально-економічній та інформаційній ізоляції та є особливо вразливими до проявів домашнього насильства.

Навчання з фізичної безпеки та тактичної медицини для волонтерів Чернігівщини 16:17

Проєкт «Волонтери – рушійна сила громадянського суспільства та підтримки жертв війни в умовах кризи», який реалізується ГО «Чернігівський громадський комітет захисту прав людини» спільно з ГО «Активне суспільство України», продовжує успішно проводити навчальні тренінги для активістів, покликаних допомагати вразливим групам на небезпечних територіях.