Останні публікації
24.12.2012 15:42 — Чернігівський громадський комітет захисту прав людини
Звіт про роботу Центру правової інформації та консультацій Чернігівського громадського комітету захисту прав людини в 2011 році
Загальні показники роботи приймальні 1. Гендерний аспект Протягом 2011 року за правовою допомогою до ЧГКЗПЛ звернулося 986 осіб, з яких 601 – жінки (61 %), 385 – чоловіки (39 %). Перевага жінок пояснюється соціальною спрямованістю роботи громадської приймальні. А саме, впродовж 12 років юристи приймальні надають юридичну допомогу стосовно вирішення соціальних, цивільних, житлових, трудових спорів. До того ж, жінки характеризуються більшою соціальною активністю. Загалом, збільшення звернень до громадської приймальні пов’язане із поглибленням кризових явищ у державі, що призвели до збільшення кількості порушень чинного законодавства, погіршення матеріального стану людей.
2. Надання правової допомоги
Переважна кількість людей звертається до громадської приймальні безпосередньо в дні прийому (кожного Пн., Вт., Ср., Чт. з 10.00 до 17:00 год.). Консультації надаються в переважній кількості – усно, але є випадки й письмових консультацій (а саме для заявників, що звертаються письмово). Більша частина людей, що звертаються до приймальні, краще сприймають інформацію, яку юристи їм роз’яснюють. Це пов’язане, на нашу думку, з недостатньою правовою обізнаністю людей, відсутністю культури сприйняття юридичних документів.
Продовж багатьох років інформаційно-довідкова служба «Укртелекому» у м. Чернігові (тел. 109) дає номер телефону громадської приймальні ЧГКЗПЛ всім, хто звертається з приводу отримання безкоштовної юридичної допомоги.
Окремими напрямком діяльності громадської приймальні ЧГКЗПЛ є надання правової допомоги поза межами приймальні. Юристи громадської приймальні кілька разів на місяць виїжджають до районних центрів та сільських громад Чернігівської області, де проводять прийом громадян.
Окремим напрямком діяльності громадської приймальні ЧГКЗПЛ є надання правової допомоги іноземцям під час виїзних прийомів в Пункті тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні, в с.Розсудів Ріпкинського району Чернігівській області. На цих виїзних прийомах майже завжди розглядаються питання, що стосується прав іноземців на отримання статусу біженця або вирішення питання про добровільне повернення на батьківщину.
З 2006 року продовжує працювати сайт ЧГКЗПЛ - www.protection.org.ua. На сайті передбачена можливість спілкування з читачами. В 2011 році 49 (близько 5 %) осіб отримали юридичну консультацію через Інтернет та електронну пошту. Порівняно невеликий процент таких звернень пояснюється тим, що доступ до Інтернету мають, зазвичай, молоді забезпечені люди, які мешкають в містах. Найчастіше в електронній формі надаються консультації з житлового, цивільного, права соціального забезпечення та кримінального права.
41 (4,7%) звернення надійшло до приймальні письмово. Це листи громадян з віддалених від обласного центру населених пунктів, що довідалися про роботу громадської приймальні з засобів масової інформації.
Приблизно 145 (16,1 %) людей, що звертаються до громадської приймальні, дізнаються про її роботу від знайомих. 91 (10 %) людей дізналися про роботу від працівників державних органів та інших організацій, зокрема за допомогою в складані процесуальних документів малозабезпечених громадян направляють працівники канцелярій судів органів юстиції. Також інформацію про роботу приймальні стали активно поширювати в органах місцевого самоврядування. Як і раніше, найбільше про громадську приймальню громадяни дізнаються із засобів масової інформації та у місцях розміщення об’яв (загалом біля 680 – 66,2 %).
Громадська приймальня ЧГКЗПЛ в наданні правової допомоги не обмежується консультуванням. Протягом 2011 року 421 особі (42.5 %) надана допомога в підготовці процесуальних документів. Це пояснюється й тим, що багато людей звертались із аналогічними проблемами, наприклад: виплата надбавки до пенсії «дітям війни», «чорнобильцям», невиконання судових рішень в цивільній справі, тощо.
Нажаль, у зв’язку з із збільшенням кількості звернень до приймальні, юристи не мають можливості забезпечувати представництво всіх клієнтів приймальні в державних органах, і здійснили представництво інтересів в суді 31 особи, в першу чергу жертв порушень прав людини з боку органів влади.
З метою залучення до надання консультацій більшій кількості людей, забезпечення можливості юридичного супроводу в інстанціях і захисту інтересів відвідувачів громадська приймальня ЧГКЗПЛ налагодила співпрацю з юридичною клінікою «Bona Mente». Окрім цього, ЧГКЗПЛ співпрацює з іншими громадськими приймальнями й організаціями Чернігівщини, правозахисниками з інших регіонів України.
На думку членів Чернігівського громадського комітету захисту прав людини, надання як первинної так і вторинної правової допомоги сприяє підвищенню правової свідомості населення. В Україні адвокатські послуги є недоступними для більшості осіб (і через їх високу вартість, і через відсутність якісної адвокатської допомоги). Тому ми вважаємо однаково пріоритетним займатися як консультуванням (поширенням юридичних знань), так і захистом законних прав та інтересів людей, адже тільки комплексний підхід до проблеми може забезпечити її вирішення.
3. Категорія звернень
За категорією протягом 2011 року до приймальні зверталися в основному пенсіонери – 521 особи (52,6 %) від загальної кількості звернень), інваліди – 75 (8 %), безробітні - 306 (31 %), біженці та шукачі притулку - 91 (9,2 %) та інші малозабезпечені та соціально незахищені особи, які потребують правової допомоги і не мають фінансової можливості звернутися до адвокатів, юридичних фірм. Така ситуація в 2011 році загалом не змінилася у порівнянні із попередніми роками і пояснюється в першу чергу соціальною спрямованістю роботи громадської приймальні.
4. Проблеми, з якими звертаються до громадської приймальні
Загалом, питання, з якими звертаються люди до приймальні, збереглися ті ж, що й раніше.
Це питання захисту права власності (в тому числі усунення перешкод у користуванні власністю, спадкування майна);
- адміністративне право (окрім справ по КУпАП, додалися ще й справи, які розглядаються відповідно до КАСУ, зокрема щодо шукачів притулку й біженців);
- соціальні права - порушення пенсійного, соціального законодавства (неправильне нарахування пенсії, ненадання соціальної допомоги);
Збільшилася кількість звернень по кримінальному, житловому праву та щодо захисту трудових прав (незаконне звільнення з роботи, невиплата з/п, тощо).
Невирішеність проблем зумовлене поглибленням економічної кризи, що призвела до скорочення виробництва, зменшенням прибутків, масових звільнень, банкрутства багатьох організацій. Політична нестабільність в державі відобразилася, перш за все, на соціально незахищених громадянах. Зросла кількість скарг на невиконання судових рішень. В першу чергу – за рахунок не виконання рішень суду про стягнення надбавки до пенсії «дітям війни», оскільки таких справ дуже багато.
Залишилися й “традиційні” проблеми, пов'язані із затягуванням судових процесів. Судова тяганина обумовлена сильним завантаженням суддів, свідомим затягуванням процесу сторонами, відсутність дієвого контролю за термінами розгляду справ. На жаль, на сьогоднішній день не існує реального й ефективного механізму контролю, крім звернення до Європейського суду з прав людини.
Довідкова інформація
Громадська приймальня Чернігівського громадського комітету захисту прав людини розташована за адресою: вул. Горького 57/1, м. Чернігів, 14000. Тел.: (0462) 612-532, факс: (0462) 675-281, E-mail: info@protection.org.ua. Первинний прийом проводиться Пн., Вт., Ср., Чт. з 10:00 до 17:00. Прийом здійснюється за попереднім записом.
Останні новини
Підсумки інформаційної кампанії «16 днів проти насильства» на Чернігівщині 16:16
Як й в минулі роки, Чернігівський громадський комітет захисту прав людини взяв активну участь інформаційно-просвітницькій кампанії в рамках цьогорічної Всеукраїнської акції "16 днів проти насильства".
Фахівці громад та правоохоронці посилюють взаємодію з протидії насильству, пов’язаному з війною 19:12
Продовжуючи роботу з громадами для забезпечення ефективної реалізації законодаства у сфері запобігання та протидії насильству, наприкінці листопада провели спільне навчання для представників різних суб’єктів щодо покращення міжвідомчої взаємодії громад області.