Безкоштовна
правова допомога

(0462) 612-532


Новини

Партнери

Українська Гельсінська спілка з прав людини

Харківська правозахисна група

Права людини в Україні. Онлайн-бібліотека

Стратегическая судебная защита

Асоціація українських моніторів дотримання прав людини в діяльності правоохоронних органів

Май право на допомогу

Мережа правового розвитку

Правовий простір

Украінський правовий портал


Останні публікації

05.12.2012   00:00Чернігівський громадський комітет захисту прав людини

Проблеми паспортизації осіб, засуджених до позбавлення волі та звільнених з місць позбавлення волі

Запрошуємо до обговорення проблем, пов’язаних з паспортизацією осіб, засуджених до позбавлення волі та звільнених з місць позбавлення волі.

Відповідно до чинного законодавства у осіб, яким запобіжний захід визначено як тримання під вартою, паспорти вилучаються органами досудового слідства. Вилучені паспорти заносяться до протоколів обшуку чи виїмки. В протоколах зазначаються дані паспорта, прізвище, ім’я, по-батькові особи, в якої було вилучено паспорт. Якщо в особи при взятті під варту був відсутній паспорт, органами, які проводили затримання, через адресно-довідкове бюро чи іншим шляхом з’ясовуються його дані (номер, серія, ким і коли був виданий), також вживаються заходи щодо його вилучення. Паспорти заарештованих разом з кримінальними справами надсилаються за підслідністю.

Паспорти осіб, засуджених до позбавлення волі, обмеження волі та арешту, які тримаються в СІЗО, надсилаються судовими органами в СІЗО разом з повідомленням про вирок, який набрав законної сили, відносно цих осіб. Після отримання паспорта працівниками СІЗО він долучається до особової справи і зберігається в окремому конверті на внутрішній обкладинці особової справи, про що робиться відмітка в описі другої частини справи.

Останнім часом почастішали випадки, коли працівники міліції при затриманні підозрюваної у вчиненні злочину особи, взагалі не вилучають паспорт. (При наданні членами нашої благодійної організації правової допомоги засудженим, виявилося, що практично у кожного п’ятого паспорт знаходиться вдома).

У випадках, коли паспорти вилучаються при затриманні, рідким явищем стало те, що вони в кінцевому результаті долучаються до особових справ засуджених. За запитами благодійної організації, до виправних колоній їх повертали органи дізнання, слідства, інколи суди.

Відповідно до пункту 4 статті 153 Кримінально-виконавчого кодексу України, в разі відсутності в особовій справі засудженого паспорту, адміністрація установи виконання покарань повинна завчасно вжити заходів щодо його одержання. Однак, ця правова норма у більшості випадків адміністраціями виправних закладів не виконується.

Найбільшою проблемою для нашої організації при наданні практичної допомоги вчорашнім в’язням, у яких відсутній паспорт, є отримання повторного свідоцтва про народження (в органах РАЦСів ми його отримати не можемо, а звільнений за відсутності паспорта - тим більше).

Складним і довготривалим процесом залишається перевірка належності осіб, звільнених з місць позбавлення волі та у яких відсутні паспорти, до громадянства України. Спочатку необхідно встановити у судовому порядку факт проживання на території України на момент проголошення незалежності України (на 24 серпня 1991 року) або на момент набрання чинності Закону України «Про громадянство України», тобто на 13 листопада 1991 року.

Особливу складність в питаннях отримання паспорта представляють звільнені, які взагалі вперше отримують паспорт і раніше з цього питання не звертались до територіальних підрозділів Державної міграційної служби України, які паспортами не документовані. Складно, фактично неможливо, отримати засвідчені довідки з фотокартками з останнього місця навчання таких осіб, важко опитати їх родичів, сусідів або інших осіб та отримати документи, відповідним чином засвідчені.

Непоодинокі випадки, коли в свідоцтвах про народженнях зазначене одне прізвище, паспорт видавався на інше прізвище, а в копіях вироків суду особи, яка неодноразово відбувала міру покарання – інше. Благодійній організації фактично неможливо встановити, на якому етапі і з яких підстав змінювалось прізвище. Приходиться в судовому порядку встановлювати, що це є одна і та ж особа.

Враховуючи те, що у більшості звільнених з місць позбавлення волі відсутні кошти, проблемою залишається оплата державного мита та фотографування, відшкодування вартості бланків та інших, пов’язаних з отриманням паспорта, витрат.

На сьогоднішній день благодійній організації «Чернігівський жіночий правозахисний центр» вдалося налагодити співпрацю з міською радою в питаннях звільнення від сплати держмита, з міським відділом державної реєстрації актів цивільного стану, з Головним управлінням юстиції у Чернігівській області, працівниками органів внутрішніх справ.

Звертаємося до громадських і благодійних організацій, які опікуються проблемами осіб, звільнених з місць позбавлення волі, з проханням поділитися своїм досвідом та кращими практиками надання допомоги даній категорії громадян по відновленню паспортів та інших документів, які вкрай необхідні для реінтеграції їх в суспільство.

Бадира В.А. – юрист благодійної організації «Чернігівський жіночий правозахисний центр»

(04622) 4-83-26; lepeha_alla@ukr.net

 

Останні новини

Захист та підтримка постраждалих від гендерно-зумовленого насильства в умовах війни 19:46

Незважаючи на війну та міграційну кризу, рівень домашнього і гендерно-зумовленого насильства в Україні та на Чернігівщині зростає. Мешканці сільських, віддалених та прикордонних громад перебувають у соціально-економічній та інформаційній ізоляції та є особливо вразливими до проявів домашнього насильства.

Навчання з фізичної безпеки та тактичної медицини для волонтерів Чернігівщини 16:17

Проєкт «Волонтери – рушійна сила громадянського суспільства та підтримки жертв війни в умовах кризи», який реалізується ГО «Чернігівський громадський комітет захисту прав людини» спільно з ГО «Активне суспільство України», продовжує успішно проводити навчальні тренінги для активістів, покликаних допомагати вразливим групам на небезпечних територіях.