Останні публікації
10.11.2021 16:54 — Чернігівський громадський комітет захисту прав людини
Community Policing: взаємодія поліції та громади на засадах партнерства. Досвід Чернігова
До Революції Гідності місцеві органи внутрішніх справ (ОВС) були майже не підзвітні громаді і вели автономну діяльність, керуючись лише внутрішніми інструкціями та вказівками міліцейського керівництва. Це призвело до появи у населення прагнення самотужки дбати про безпеку, зокрема, через утворені незалежні загони самооборони.
З вересня 2015 року в Чернігові стартував процес формування нової патрульної поліції і вже у грудні завершився останній етап відбору правоохоронців, в якому брали участь і представники Чернігівського громадського комітету захисту прав людини (ЧГКЗПЛ). До своїх обов’язків перші 250 патрульних приступили у лютому наступного року. Їхня діяльність вимагала незалежної громадської оцінки, а відтак - створення відповідних органів громадського й муніципального контролю, проведення інформаційної кампанії з підвищення громадської обізнаності та довіри до відомства з боку населення.
Зі свого боку, ЧГКЗПЛ впродовж 2016-2021 років реалізував низку безпекових ініціатив. Насамперед, протягом грудня 2016-січня 2017, а також травня-червня 2018 за підтримки МФ «Відродження» комітет проводив опитування мешканців Чернігова щодо їхньої задоволеності роботою місцевої поліції, в ході яких була зібрана та проаналізована інформація щодо ефективності діяльності поліції, рівня довіри до неї громади Чернігова, безпечності міста, стану готовності громадян співпрацювати з відомством у сфері забезпечення громадського порядку та безпеки, можливих форм взаємодії поліції та громади. Метою цих досліджень було визначення та формування пріоритетів охорони громадського порядку на території міста.
У 2018 році ЧГКЗПЛ провів інформаційну кампанію та ініціював впровадження Шкільних служб порозуміння в чотирьох пілотних чернігівських школах. У серпні того ж року за сприяння ГО «Інститут миру та порозуміння» організував стратегічну сесію з представниками поліції міста, депутатами Чернігівської міської ради, співробітниками освітніх закладів та громадськими організаціями, результатом якої було напрацювання ідей, що ляжуть в основу відповідної місцевої програми з безпеки, зокрема у школах міста.
Однак, у той же час на рівні громади Чернігова залишається ряд актуальних проблем у сфері громадської безпеки та правопорядку.
Булінг та підліткове насильство. На сьогодні перед Україною стоїть чимало викликів. Серед найбільш серйозних - нетерпимість, агресія та злочинність серед дітей і молоді. Вони є вразливішими за дорослих через свій вік та брак досвіду і нерідко бувають непідготовленими до вирішення гострих проблем. Так, дівчата більше ризикують стати жертвами сексуального насильства, а хлопчики - схильні до необгрунтованих ризиків, пов’язаних зі злочинністю та наркотиками.
У квітні та серпні 2017 року вся країна була шокована кількома випадками бійок між школярками у Чернігові. На жаль, ці факти мають продовження і в інших випадках - вже у жовтні 2021-го місто вкотре привернуло до себе увагу жорстоким побиттям підлітками двох поліцейських, один із яких помер на місці. Ці факти свідчать про нестачу профілактичної роботи та медіації як з боку правоохоронних органів, так і органів місцевого самоврядування та освітніх закладів в учнівському та молодіжному середовищах. На цьому наголошував і Уповноважений Президента України з прав дитини за результатами візиту до Чернігова в квітні 2017 року, за дорученням якого при Чернігівській ОДА була створена відповідна робоча група, куди увійшов також представник ЧГКЗПЛ.
Профілактика. В Україні досі не вистачає системної профілактики правопорушень, зловживання наркотиками та ризикованої поведінки серед підлітків, зокрема, зі сторони органів поліції. Ефективне попередження цього у школах та громадах сприятиме розробці профілактичних технологій, які надалі використовуватимуться на національному рівні. Таким чином, проєкт буде корисним як місцевим громадам, так і суспільству в цілому завдяки впровадженню обґрунтованих стандартів та підходу з позиції захисту прав людини.
За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, наша держава посідає четверте місце серед країн Європи за рівнем проявів агресії підлітків: 67% дітей в Україні у віці від 11 до 17 років стикалися з проблемою цькування. А у світовому контексті Україна на сьомому місці за кількістю переслідувачів (агресорів) та на дев’ятому за кількістю жертв цькування.
Цькування однієї дитини іншою, агресивне переслідування, часто поширені у школах, мають декілька причин: потреба підлітків-агресорів у повазі однолітків та дорослих, їхнє прагнення до лідерства, невміння спілкуватися та керувати своїми емоціями. Для досягнення бажаного лідерства в дитячому колективі вони користуються тим методом, який знають - законом сили. При виявленні подібних ситуацій, вчителі, батьки, соціальні працівники, шкільні психологи та поліцейські свою допомогу надають лише жертвам цькування, а до агресорів застосовують лише різноманітні репресивні заходи. Відтак, ситуація не змінюється, а лише загострюється, адже для таких підлітків методи дорослих є підтвердженням дієвості закону сили.
Агресивні підлітки мають неабиякий лідерський потенціал і, власне, вже є неформальними лідерами своїх класів та шкіл. Вони здатні рішуче діяти та досягати значних результатів. Тож, саме ці хлопці та дівчата можуть стати тими, хто об’єднає довкола себе інших задля змін у суспільстві та захисту інтересів молоді. Участь же підготовлених представників поліції у профілактиці ризикованої поведінки серед дітей сприятиме підвищенню авторитету правоохоронців та довіри до них в громаді міста.
У той же час, створення Шкільних комітетів (рад) безпеки, підготовка Шкільних помічників поліції з числа старшокласників, педагогів і шкільних психологів, а також відповідне супроводження та курування цих органів і активістів з боку місцевої поліції активізує учнівську молодь до запровадження безпекових ініціатив у своїх навчальних закладах та спільнотах, дозволить виховати повагу до гідності та прав однолітків, а також об’єднати та посилити ресурси й зусилля міської влади, освітян, громадських активістів та органів поліції щодо забезпечення безпеки в навчальних закладах та в молодіжному середовищі. Це має позитивно вплинути і на загальний рівень безпеки в Чернігові.
Представники поліції підтримують долучення їх до профілактичної та просвітницької роботи в освітніх установах міста на постійній основі, особливо в рамках експерименту із впровадження інституту «Шкільного поліцейського».
Сусідська варта. На сьогодні в Чернігові створені і працюють біля 100 об’єднань співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ). При сприянні та за ініціативою ЧГКЗПЛ в 2017-2018 роках проведено відповідну інформаційну кампанію, а також ряд зустрічей із представниками органів самоорганізації населення (ОСН) для налагодження комунікації і співпраці у питаннях безпеки та порядку на території міста, організовано навчання та презентації для керівників ОСББ і представників місцевої поліції. Як результат, у 2018-му були запроваджені пілотні осередки “Сусідської варти” в ОСББ, а разом із ними запрацювала і комунікаційна платформа на базі мобільного додатку Telegram за участі представників ОСББ, поліції та ЧГКЗПЛ.
У свою чергу, правоохоронці звертають увагу на необхідності комунікації з представниками органів самоорганізації населення та поліцією на більш системному та публічному рівні, зокрема, через скорочення або плинність кадрів: у зв’язку з реформуванням відділу дільничних інспекторів у 2016-2017 роках, зі 120 дільничних у Чернігові залишилося всього 45 співробітників. Така співпраця, на думку поліцейських, сприяла б запобіганню та розкриттю правопорушень. Крім того, є пропозиції щодо впровадження інституту «громадських інспекторів», за якими був би закріплений той чи інший будинок у місті, і що допомагало б у комунікації.
Таким чином, продовження запровадження інституту «Сусідської варти» в Чернігові є актуальним для налагодження ефективної взаємодії між громадою Чернігова та поліцейськими задля забезпечення громадської безпеки на локальному рівні.
Протягом 2016-2021 років ЧГКЗПЛ налагодив тісну й плідну співпрацю з Управлінням патрульної поліції в Чернігівській області, профільними підрозділами Чернігівської міської ради та ГУНП в області (підписані Меморандуми про співпрацю), а також органами самоорганізації населення. В 2016-му у співпраці з Управлінням патрульної поліції, іншими ГО, ініціативами волонтерів та самооборони, місцевими бібліотеками проведений цілий ряд просвітницьких заходів для різних цільових груп (люди з інвалідністю, діти та молодь, люди похилого віку тощо) в рамках проєкту "ПОЛіС" ("Поліція і Спільнота").
Представники комітету продовжують брати активну участь в наборі нових поліцейських в Управління патрульної поліції та переатестації працівників Головного управління Національної поліції в Чернігівській області.
Публікація підготовлена Чернігівським громадським комітетом захисту прав людини в рамках реалізації проекту «Громадський контроль над правоохоронними органами в Чернігівській області» за підтримки Freedom House Ukraine.
Останні новини
Правова допомога для блогерів, журналістів та гомадських активістів 13:31
Нагадуємо, що наша організація продовжує впровадження проєкту "Правова спільнота та місцеві медіа: партнерство задля захисту свободи слова", у співпраці з Міністерством закордонних справ Королівства Нідерландів. Цей проєкт спрямований на створення довготривалих інструментів правової підтримки для місцевих медіа, журналістів та блогерів.
Ефективна протидія гендерно-зумовленому насильству: Чернігівщина робить важливі кроки вперед 18:11
В Чернігові відбувся триденний тренінг для представників територіальних громад на тему: «Ефективна реалізація місцевої політики в сфері протидії гендерно-зумовленому насильству: ідентифікація, надання допомоги постраждалим та робота з кривдниками на рівні громад».
Алгоритм дій у конфліктних ситуаціях для журналістів 12:17
У професійній діяльності журналісти часто стикаються з перешкоджанням своїй роботі, особливо під час висвітлення суспільно значущих подій. Незаконні заборони на зйомку, вимоги припинити використання техніки або залишити відкритий захід можуть бути проявами порушення прав журналіста. Щоб ефективно захистити себе у таких ситуаціях, важливо знати свої права, розуміти межі законних обмежень та вміти аргументовано відстоювати свободу професійної діяльності.
ЗВІТ про діяльність Чернігівського громадського комітету захисту прав людини за 2024 рік 13:30
Цього року нам виповнилося вже 25 років. Тому цього року Чернігівський громадський комітет захисту прав людини продовжує традицію річного звітування і презентує публічний річний звіт за 2024 рік.